بخش بسته بندی و تحویل کالا در فروشگاه آنلاین، بخش مهمی از تجربه مشتری است، حتی اگر این فرآیند را شخص یا مجموعه سومی انجام دهد. داشتن طیف وسیعی از روش های پرداخت و تحویل کالا در فروشگاه شما میتواند مشتری را برای خرید تشویق کند. در مقابل قیمت های نامشخص و روش های تحویل نامناسب باعث میشود مشتری جای دیگری را برای خرید انتخاب کند.

زمانی که مشتری کالایی را سفارش میدهد باید اطلاعات دقیقی از وضعیت سفارش به او بدهید تا بداند کالا چه زمانی به دست او میرسد. زمانی که آنها سفارش خود را دریافت میکنند اولین برخورد ملموس با سایت شما را دارند پس نحوه بسته بندی کالا و چگونگی شروع به استفاده از آن بر تصور مشتری از فروشگاه شما تاثیر میگذارد.

در زمان تصمیم گیری در مورد روش های تحویل برای سایت خود به چه نکاتی باید توجه کنید؟ ابتدا باید به دو سوال پاسخ دهید. اول اینکه چه چیزی را تحویل میدهید؟ یعنی برای مثال شکستنی یا سنگین است و دوم اینکه کجا تحویل میدهید؟

اگر قصد فروش آنلاین در یک کشور خاص را دارید باید با روشهای تحویل آن کشور آشنا شوید و در مورد آن آموزش ببینید و تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات به مردم آنجا به کار بگیرید. حتی شاید لازم باشد با خدمات شرکت های بین المللی آشنا شوید.

نکته دیگر قیمت گذاری تحویل کالا در فروشگاه آنلاین است. قیمت گذاری بخش مهمی از کار است. به طور کلی مهمترین دلیل برای انصراف از خرید در زمان پرداخت، هزینه های تحویل غیر منتظره است. چند مدل قیمت گذاری برای تحویل کالا وجود دارد که در بیشتر فروشگاه های آنلاین استفاده میشود.

تحویل رایگان:

تحویل رایگان میتواند درصد خرید مشتریان را به طور چشمگیری افزایش دهد ولی قطعا برای فروشگاه هزینه تحویل وجود دارد، پس باید از روش های دیگر مثل افزایش قیمت کالاها هزینه های آن تامین شود. همچنین میتوانید برای خریدهای بیشتر از یک مبلغ مشخص ارسال رایگان داشته باشید که این روش هم به تنهایی میتواند باعث افزایش فروش شود.

هزینه ثابت:

میتوانید یک هزینه ثابت برای همه تحویل ها مشخص کنید.

هزینه تحویل براساس وزن:

قیمت های ثابتی برای دسته بندی های وزنی در نظر بگیرید. برای مثال تحویل زیر 20 کیلوگرم، 20 هزار تومان.

هر مدل قیمتی که انتخاب میکنید باید اطلاعات واضحی از آنها در دسترس مشتری قرار دهید. اگر روش تحویل برای یک محصول متفاوت است حتما آن را در صفحه مربوط به محصول به طور واضح شرح دهید. کوچکترین هزینه اضافه ممکن است باعث تغییر نظر مشتری برای خرید شود. در صورت نیاز همیشه میتوانید استراتژی قیمت گذاری خود را تغییر دهید و مشتریان را در جریان این تغییرات قرار دهید.

نکته دیگر بسته بندی محصول است. وقتی مشتری سفارش خود را تحویل میگیرد در واقع اولین برخورد با فروشگاه شما را دارد. قطعا برای شما مهم است که مشتری چه برداشتی میکند. شما میتوانید بسته بندی را انتخاب کنید که متناسب با برند شما باشد، همچنین با قرار دادن یک هدیه کوچک داخل بسته بندی، یا یک برچسب به همراه یک نوشته حس مثبت را به مشتری خود منتقل کنید و این باعث شود مشتری تجربه خود را با دیگران در میان بگذارد.

فراموش نکنید که زمان تحویل الویت اصلی خریداران است. 87 درصد از خریداران آنلاین سرعت تحویل سفارش را دلیل تصمیم گیری برای خرید مجدد از یک فروشگاه عنوان میکنند. در واقع سرعت و روش تحویل کالا یک عامل مهم در وفاداری مشتریان محسوب میشود.